Orkid Melayu

Salam... Sekadar ingin berkongsi pandangan... pengalaman dan minat... "Sesuatu yang diimpikan tidak selalunya menjadi kenyataan tetapi apa yang tidak diduga berlaku dengan tiba-tiba, biarlah kita menangis hari ini kerana kesakitan semalam. Tetapi usah kita ketawa memanjang kerana kegembiraan, yang belum pasti untuk selamanya" Komen..amat dialu - alukan dan dihargai...

June 29, 2006

CINTA @ PERSAHABATAN ??


Hurm… ujian paling getir dalam usia remaja tentunya tentang cinta… Cinta membawa kepada kebahagiaan mahupun penderitaan. Cinta mampu mengubah manusia sama ada ke lembah yang hina atau landasan yang benar…

Tidak kiralah siapa… Semua mendambakan cinta yang suci dan kekal abadi…
Cinta merupakan fitrah manusia yang dikurniakan Allah.. Cinta juga merupakan ujian Allah kepada hamba – hambaNya..

Pengalaman saya… Saya akui bahawa saya memang gemar berkawan dan sangat menghargai persahabatan. Oleh yang demikian, setiap seorang kawan saya akan dilayan dengan baik. Tidak kira lelaki mahupun perempuan… Tiada niat yang tersembunyi… Dan.. sebagai gadis biasa, saya juga tidak terlepas daripada mempunyai perasaan terhadap lelaki. Namun, perkara ini akan menjadi konflik apabila rakan baik lelaki mula meluahkan perasaannya untuk menjadi lebih daripada sekadar kawan. Ya, saya hormati perasaan itu dan kagum kerana berani meluahkan perasaan. Saya sedar setiap orang berhak mencintai dan dicintai. Masalahnya, saya tidak mempunyai perasaan sebegitu atau perasaan itu belum lagi bercambah..Mungkin juga saya perlukan masa. Apa yang menyedihkan, rakan – rakan lelaki yang telah menyuarakan hasrat mereka, memutuskan persahabatan yang telah terjalin sekian lama. Bukan 2-3 kali perkara ini terjadi..

Mungkin mereka tersalah tafsir akan layanan saya... atau memang saya yang bersalah?? Sangat2 sedih…kerana saya menyayangi mereka sebagai kawan dengan ikhlas. Tetapi, saya tidak menyesal ‘ditinggalkan’ mereka kerana sudah terbukti mereka tidak ikhlas dalam persahabatan… Entahlah.. Saya harap seseorang di luar sana boleh memberikan pandangan jika telahan saya ini silap..

Pada saya, percintaan bermula daripada persahabatan. Mengambil proses yang lama…Saya ‘respek’ kepada semua pasangan bercinta kerana berani. Hahaha. Ya.. saya paranoid.. Saya takut kecewa. Benar..ada perasaan yang bercambah namun sedaya upaya saya sembunyikan kerana saya takut. Takut kecewa, takut hilang pertimbangan dan… takut melukai perasaan orang lain. Saya selalu berdoa agar ditemukan dengan pasangan hidup yang beriman…yang boleh membimbing saya di dunia dan akhirat… Amin.

Bagi saya, lelaki yang tulus cintanya ialah lelaki yang berani meluahkan perasaannya dan bercinta dengan dibatasi syariat… Menasihati saya dan menyerahkan saya 100% bawah jagaan Allah…dan jika benar cintanya luhur.. akan sunting saya dengan redha keluarga… Wah…tentu orang terfikir….saya hanya gadis 18 tahun.. tetapi sudah berfikir jauh…Hahaha. Tapi itulah hakikatnya, lelaki idaman saya. Tapi, susah juga nak kata…Nanti tup – tup saya sedang bercinta bagai nak rak dengan orang lain… Apapun, Insya-Allah, selagi boleh saya cuba elakkan..

Apapun, hargai rakan – rakan di sekeliling anda.. Luahkan perasaan sayang anda kerana kita tidak tahu adakah kita masih ada esok untuk berbuat demikian..

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

 
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivs 2.5 License.